Adembenemend

Hoe vertrouwelijk mag je met God omgaan? Het is maar net aan wie je die vraag stelt. De een zal zeggen dat we best meer eerbied voor God mogen hebben dan vaak het geval is. En de ander zal zeggen dat je vertrouwelijk met God mag omgaan, zoals je dat met een goede aardse vader mag doen. Het lied ‘Adembenemend’ (opwekking 684) combineert deze twee op een mooie manier.

Uw majesteit is onaantastbaar

Het lied is door Marcel Zimmer geschreven vanuit Psalm 145. Dat is een danklied van David waarin hij uitroept dat hij zal blijven vertellen over Gods grote daden. Omdat hij heeft gezien hoe groot en machtig God is, maar ook hoe vriendelijk en vol medelijden, zoals het in de Basisbijbel genoemd wordt. In het lied schrijft Marcel dat God oogverblindend is en toch niet onbereikbaar.

De Heer is vriendelijk en vol medelijden.
Hij is geduldig en vol liefde.
De Heer is goed voor iedereen.
Aan alles wat Hij doet is te zien dat Hij liefdevol is.

Buitengewoon

Buitengewoon is een understatement als het over God gaat. Eén blik naar buiten en je moet wel concluderend dat God ongelooflijk groot is. Die spin in zijn web. Die Clematis die zichzelf omhoog trekt aan de schutting. De onzichtbare meeuwen die toch aankomen vliegen als je een stukje brood in de lucht gooit. Die maan die het licht reflecteert van de zon die wij niet meer kunnen zien.

Uw werken zijn verbazingwekkend,
schoonheid die de schepping vult.
Onuitspreek’lijk is de grootsheid
waarmee U zich heeft omhuld.
Ondoorgrond’lijk zijn Uw wegen,
onvoorstelbaar is Uw macht.
Uw gedachten zijn ongrijpbaar,
ontzagwekkend is Uw kracht.

Onweerstaanbaar

David zegt heel stellig dat niet alleen hijzelf maar iedereen God zal blijven prijzen. Dat klinkt heel stellig en zeker. Ik zal u prijzen. Je kent het verhaal van David vast wel een beetje. Daar kan je dus achteraan zetten: …. ook al verspert mijn vijand mij de weg, ook al moet ik met leeuwen vechten, ook al schaam ik mij vreselijk omdat ik overspelig was en mensen vermoord heb.
Dat kan alleen als je gelooft dat Gods rechtvaardigheid onwrikbaar is en Gods genade ongekend. Ongekend dichtbij en onaantastbaar, een combinatie die alleen bij God goed gaat.

Uw wijsheid is onovertroffen
en uw Woord zal nooit vergaan.
Uw rechtvaardigheid onwrikbaar,
eeuwig blijft Uw trouw bestaan.
Onweerstaanbaar is uw liefde,
uw genade ongekend.
Here, U bent onbeschrijflijk
want U bent wie U bent.

Adembenemend, een herkenbaar lied?

Psalm 145 is door de samenstellers van de Bijbel getypeerd als een danklied. En dat merk je ook wel in de tekst. David heeft blijkbaar een geweldige ervaring met God achter de rug. Hij kan God roemen om zijn grootheid en prijzen om zijn vriendelijkheid. Een compleet verhaal wat je alleen kan zingen als je God ook echt zo hebt ontmoet.

Voor veel mensen zal dit lied ‘Adembenemend’ een herkenbaar lied zijn. Maar voor heel veel mensen ook niet. Het is een compact lied. Ieder woord lijkt weloverwogen gekozen. De zinnen kunnen ook niet korter. En dan is het best een kunst om de inhoud volledig mee te pikken. En er is denk ik een vorm van geestelijke volwassenheid nodig om de veelzijdigheid van God te kennen: liefdevol, rechtvaardig. Hard en zacht tegelijk.

Is het een bruikbaar lied?

In mijn ogen is het lied Adembenemend of Majesteit zeker bruikbaar in een eredienst. Het is een lied dat je qua inhoud en melodie goed met een grote groep kunt zingen. Het lied kan een soort gezamenlijkheid geven. Maar het komt het meest tot zijn recht als je als zanger terwijl je het zingt volledig jezelf kunt zijn. Dat je geen last hebt van de mensen om je heen of van schaamte. Het is een aanbiddingslied en tegelijk ook een loflied.

De melodie vraagt wel om begeleiding met een muziekgroep of band. Alleen met piano en een melodie instrument komt het lied niet goed uit de verf. Zolang het lied onbekend is zullen zangers een flinke meerwaarde hebben.

De versie van Marcel en Lydia Zimmer die ik hieronder heb geplaatst is wat breekbaarder en gevoeliger dan de versie van Opwekking 684. Maar ik kan niet kiezen welke ik het mooist vind. Onder de video gaat het blog verder.

Het heeft de ingrediënten die ik graag zie in een kerklied:

  • Als zanger spreek je direct tot God
  • De melodie is mooi om met een groep te zingen
  • De melodie zorgt ervoor dat je je handen opheft en je je wilt optrekken aan het randje van de hemel.
  • Evenwichtig Godsbeeld

Wat mij betreft weer een voorbeeld dat een opwekkingslied niet oppervlakkig hoeft te zijn, zoals ik in dit blog schreef.

Vertel het een ander!