Boeken

Alle boeken op een rijtje

christelijke boeken

Pas was iemand even benieuwd over welke boeken ik allemaal had geschreven. Nou, ik zal ze hieronder allemaal neerzetten met een verwijzing naar het betreffende blog. In alfabetische volgorde. Sommigen staan op mijn andere website, dus die blogs ben je misschien nog nooit tegengekomen. De links openen allemaal in een nieuw scherm, dus je kan rustig klikken en tegelijk hier nog even doorlezen.

update: dit is de lijst tot maart 2020.

Afscheid van opa
Bomen met God
De Bijbel Dichtbij
Het boek van God-kinderbijbel
De crux, christenen over de kern van hun geloof
Er klopt niets van de evolutietheorie
God en ik
Handboek voor muziekteams
Hoogbegaafde volwassenen
Imperfect en toch Jezus volgen
Je bent geliefd
Jezus, onze niet zo lieve Heer
leven vol aanbidding
Like me, Jezus volgen in een selfiecultuur
Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit
Veerkracht
Vrienden, Vrijheid en het volgen van Jezus
Zo zijn onze manieren
Verander je denken verander je wereld

Afscheid van Opa

Dit boekje kreeg ik toegestuurd, dus dit is een echte officiële recensie. Het boekje zou kinderen moeten helpen bij het verwerken van rouw. Zoals je ziet in het blog heb ik wel wat vraagtekens bij dit boekje.

Bomen met God

Geweldig mooi boekje van Otto de Bruijne. Heerlijk beeldend boek, filosofisch, twijfelend en zeker wetend. Als je net als ik gek ben op de Veluwe met z’n zandverstuivingen en bomen dan moet je dit boek even lezen. Het blog erover staat hier.

Bijbel dichtbij

Door het gebruik van de ‘gewone taal’ en de reflectieve vragen is de Bijbel Dichtbij in mijn ogen erg geschikt voor jongeren en nieuwe gelovigen. Veel bijbels kunnen door het taalgebruik wat afstoten als je voor het eerst gaat lezen. De teksten zijn opgedeeld in korte gedeelten en dat is fijn voor onze Instagram generatie. Bijbel dichtbij

De Bijbel, het boek van Jezus – kinderbijbel

Een vetgave kinderbijbel die net even anders is dan alle andere kinderbijbels. Met daarin de gave zin ‘met een niet te stoppen, niet te stuiten, niet stuk te krijgen eeuwige liefde’. Lees het blog.

De Crux, christenen over de kern van hun geloof

Zo klinkt mijn conclusie over het boek: Persoonlijk houd ik meer van boeken over geloofservaringen van anderen die tegelijk ook verdieping aanbrengt in mijn geloof door het toevoegen en uitleggen van Bijbelteksten. Dat gebeurt in dit boek eigenlijk niet.
Maar dit boekje geeft goed inzicht in hoe je persoonlijk geloof niet kunt los maken van de context waarin je leeft. Een studiebol gelooft heel anders en heeft een heel andere zoektocht dan iemand die graag gebruikt wat de ander hem aanreikt. Als je je wilt verdiepen in het geloofsleven van mensen, dan is dit een mooi boek over christendom.
De Crux, christenen over de kern van hun geloof

Er klopt niets van de evolutietheorie

Davis Sörensen schreef een lekker leesbaar boek met als titel ‘Er klopt niets van, onthutsende onthullingen over de Evolutietheorie’. Het mooie van dit boek is dat hij niet met stellige waarheden komt of met wetenschappelijke onderzoeken. Hij schrijft vanuit de verwondering van de schepping en complexiteit. Hij gebruikt citaten en onderzoeken vóór de evolutietheorie om te bewijzen dat er niets van klopt. Er klopt niets van de evolutietheorie

God en ik

Alain Verheij heeft het boek God en ik geschreven. De ondertitel is; wat je als weldenkende 21e -eeuwer kunt leren van de Bijbel. Mooi boekje, geschikt voor mensen die het lekker vinden als hun fundamenten af en toe even lekker schudden. Lees het blog hier.

Handboek voor muziekteams

Mooi praktisch boek over muziekteams in erediensten. Het beschrijft achtergronden en helpt startende muziekteams bij het vormen van visie. Waarschijnlijk zul je niet alles zomaar overnemen, er zijn tussenvormen te verzinnen op dat wat er in het boek beschreven staat. Kijk maar.

Hoogbegaafde volwassenen, zet je gaven intelligent en positief in

Over dit boek was ik zeer te spreken. De schrijvers gaat uitvoerig in op het verschijnsel hoogbegaafdheid bij volwassenen. Mensen die dit thema herkennen in hun leven zullen zich herkennen in de verschillende fasen die bij hun zoektocht horen. Ik schreef deel 1 als recensie en deel 2. Deel 2 is hierbij iets praktischer en reflectiever. Wie weet herken jij jezelf er wel in. Dan lees ik dat graag in een reactie onder dat blog.

Imperfect en toch Jezus volgen

Dit mooie boek is geschreven door Andreas Poppart. Hij schrijft op een manier die waarschijnlijk vooral mannen zal aanspreken. Hij geeft een inkijkje in zijn gedachten en geloof mij, soms denkt hij echt dingen die ik zelf nooit zou opschrijven. Nou hij wel, en dat is heel fijn. Want het helpt (jonge) mannen om man te worden, een godvrezende man. Lees hier Imperfect en toch Jezus volgen

Je bent geliefd

Max Lucado ken je natuurlijk van allerlei mooie prentenboeken met een moraal. Maar dit is een volwassen boek voor iedereen die toe is aan een positieve bemoediging. Een mooi boek waarin goed duidelijk wordt dat jij een geliefd kind van God bent. Lees het blog over het boek Je bent geliefd en je zult zien waar het nog meer over gaat.

Jezus onze niet zo lieve Heer

Ik ben zo bij dat ik dit boek gelezen heb. Ik gebruik het vaak in mijn gedachten. Maar ook hardop citeer ik er nogal eens uit. Het is een lekker boek als je de stoffigheid uit je denken wilt schudden. Het zet je te denken over hoe we in de kerk vaak praten over Jezus. Helemaal niet die lieve Heer die we met kerst weer rustig in doeken wikkelen en in een kribbe leggen. Lees de recensie, maar pas op, dit verandert je leven.

Leven van aanbidding

Mooi boek voor iedereen die meer wil lezen over aanbidding. Het boekje is niet zo nieuw meer, maar nog steeds verkrijgbaar. Wil jij je relatie met God verdiepen, dan is dit een mooi boekje. Lees het blog hier.

Like me, Jezus volgen in een Selfie cultuur

Omdat ik zelf gek ben op sociale media en communicatie moest ik dit boekje natuurlijk lezen. Als je verwacht dat het boekje praktische tips geeft over hoe je Jezus kunt volgen binnen de sociale media, kom je bedrogen uit. Toch is het een goed boekje. Top hoe de titel uiteindelijk een hele andere betekenis krijgt. Hoe? Dat lees je in de recensie van het boek.

Maar je ziet er helemaal niet autistisch uit

Dit boek is een flinke aanrader voor iedereen die zich in het dagelijks leven met andere mensen bemoeit. Dus docenten, hulpverleners, verpleegkundigen etc. Ik schreef er een blogje over op mijn andere site.

Veerkracht – gezonder leven, beter presteren

Als je voor ’t eerst een boek leest over psychische gezondheid, veerkracht en ‘hoe houd ik het leven leuk’ dan is dit boek een mooie start. Vervolgens zou je van ieder hoofdstuk dan zelf nog een boek erbij moeten lezen om de verdieping te zoeken. Als je ervan houdt om aangepakt te worden als een sporter die prestaties moet leveren dan is dit een perfect boek. Methodisch, doelgericht, opsommingslijsten en niet teveel tekst.
Veerkracht, gezonder leven, beter presteren

Vrienden, vrijheid en het volgen van God

Een dagboek voor jongens. Ik kreeg nadat ik het blog geschreven had te horen dat jongens geen boeken lezen. Dat is natuurlijk onzin. Jongens lezen net zo goed als meisjes. Zeker als ze door hun ouders hongerig worden gemaakt om meer te weten te komen over God. Dit is een stoer dagboek, echt voor jongens en jongemannen. Lees maar.

Zo zijn onze manieren

Over het boek zo zijn onze manieren heb ik verschillende blogs geschreven. Wow, dat is een van die boeken die je niet moet lezen als je je leventje zoals je het leeft liefhebt. Dit boek verandert ook jouw manier van kijken naar de wereld. Tenzij je angstig bent ingesteld, dan leg je het boek waarschijnlijk na het lezen van de achterkant al weg. Lees eerst mijn recensie en vervolgens ook nog een reflectie op het boek. Die laatste was spannend om te schrijven, ik vind het leuk om eens van jou te horen hoe jij het boek gelezen hebt.

Verander je denken

Het boekje Verander je denken, verander je wereld van Bobby Schuller is een lekker lezend boekje vol positieve theologische inzichten. Je kan het hier lezen.

Vertel het een ander!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *