Home » De betekenis van Kerst: God houdt van jou!

De betekenis van Kerst: God houdt van jou!

wat is de betekenis van Kerst

Wat is de betekenis van Kerst? Als je naar veel kersliederen luistert lijkt het te gaan om een klein kindje in een kribbe. Als we uitnodigingen van kerkdiensten en teksten op kerstkaarten bekijken lijkt het te gaan om hoop en verwachting. Volgens mij is dit de betekenis van Kerst: God houdt van jou!

God houdt van jou

Als je mijn blog volgt dan weet je dat ik regelmatig steggel met kerst en advent. Ik hou van kerst, maar soms lijkt het alsof de kerst binnen kerken dezelfde leegheid heeft gekregen als de kerst in de winkels en op de radio. Vandaag las ik de bekende tekst van 1 Johannes 4:9 op een nieuwsbrief van een organisatie: “We hebben gezien dat God van ons houdt: Hij heeft zijn enige Zoon naar de aarde gestuurd om ons eeuwig leven te geven“. Dit is de vertaling van de Basisbijbel. En ik voelde dat dit de betekenis van Kerst is. Niet meer, niet minder: God houdt van jou.

Jahweh en Immanuel: ik ben en God gaat voorop

Toen Mozes vroeg hoe Hij God moest noemen tegenover de Israëlieten, zei God na enig aandringen: noem mij maar ‘ik ben’. Ik heb hier op dit blog al vaker geschreven over die geweldig mooie naam. De naam van God geeft precies aan wat Hij is. Hij is er. Hij is er altijd. Nog voor de grondlegging van de aarde, staat er in de Bijbel, was God er al. En Hij was er steeds. En dan in het nieuwe Testament wordt er een jongentje geboren met de naam Immanuel. Dat betekent: God met ons. Maar het betekent ook: God gaat voorop in de strijd. Kijk maar eens in 2 Kronieken 13:12a. Ik las ergens dat daar het woord Immanu gebruikt wordt.

De betekenis van Kerst is dat God weer onder de mensen is gekomen. Het volk van God liep steeds bij Hem vandaan. Zo af en toe stond er een profeet of een gehoorzame koning op die het volk weer terug naar God bracht. Maar de situatie leek hopeloos, al waren er steeds mensen die de verlosser verwachtten. In de stamboom van Jezus kan je zien hoe God door hele normale mensen heen werkte naar de geboorte van Immanuel. Bijna onzichtbaar was Hij steeds aanwezig.
God houdt van mensen, daarom heeft Hij de mens gemaakt. Hij wil niets liever dan bij ons zijn. Alles wijst daarop, zelfs zijn naam. Misschien oneerbiedig, maar het lijkt een beetje alsof God had gedacht dat zijn naam wel voldoende troost en vertrouwen zou geven: ik ben er en ik zal er zijn. Maar het was niet voldoende om de mensen dichtbij te houden. De mensen hielden niet genoeg van Hem om Hem ook volledig te gehoorzamen.

En dus was die verlosser nodig. Net als in het paradijs wilde Hij ons leven meeleven. Hij wilde er zijn. Hij was onder de mensen. Immanuel, God met ons. En Jezus liep voorop, op zijn hemelse manier, in het gehoorzamen aan zijn Vader. En de mens hoefde alleen maar te kijken. En na te apen.

Kerst is hier en nu

Als we over Kerst praten is dat vaak in termen van hoop en verwachting. En als je het over de wederkomst hebt, dan lijkt mij dat een goede zaak. En over kerst praten we ook vaak in termen van ‘toen’. Eeuwenlang geleden, gebeurde het allemaal.

Ik denk dat Kerst vooral een zaak van het hier en nu is. God houdt van jou. God houdt van de wereld, zoals in het liedje hieronder zo mooi naar boven komt. Zo simpel is het: God houdt van de wereld WANT hij gaf zijn zoon. Gaaf toch, het kindje Jezus is het teken van Gods liefde voor ons allemaal. (tekst gaat onder de video door)

En kerst is voor mij meer dan verwachting en hoop. Ik moest denken aan de oude catechismuszondag waarin staat dat geloof een ‘stellig weten is, waardoor ik alles voor betrouwbaar houdt,….’ De verlosser is gekomen, die hoeven we niet meer te verwachten. God verwacht nu dingen van ons. Dat we aanspraak maken op zijn redding. Dat we open staan voor de Heilige Geest. Zodat we in navolging van Jezus de Vader kunnen gehoorzamen. (De heilige Geest is nog weer een stapje dichterbij. Van Ik Ben gaat het naar Ik ben onder de mensen naar Ik ben de adem die je inhaleert’.)

Kerst is een zeker weten: God redde de wereld (niet als ultiem reddingsplan denk ik) door zijn Zoon naar de aarde te laten gaan. Een zoon die dat zelf ook wilde. En die zoon liep door de straten van Jeruzalem met een kruis op zijn rug. Die zoon was zo vol liefde dat Hij geen antwoord gaf op de aantijgingen van zijn vijanden. En toen de crimineel aan het kruis naast hem om vergeving vroeg, antwoorde hij wel, vol liefde: heden zult gij met mij in het paradijs zijn. En dat is het geschenk van God: Gods liefde voor ons die ervoor zorgt dat we bij Hem mogen komen in het eeuwige leven.

Betekenisvol kerst

De betekenis van Kerst is zo geweldig mooi dat we kerst betekenisvol moeten blijven vieren. Vind je niet? Daarom ben ik ook een zoektocht gestart naar mooie liederen die onverwachts heel erg over kerst gaan. Toegepaste kerstliederen noem ik die. Verschillende lezers hebben al liederen opgestuurd, die van jou kan er nog steeds bij. Want volgend jaar is het weer kerst. Wat zou het gaaf zijn als we dan de liederen die alleen maar zingen over hoop en verwachting kunnen aanvullen met liederen over zeker weten. Dat we in onze aanbidding en lofprijs laten zien dat we zijn meegegroeid met de baby Jezus.
Je vindt het blog over de kerstliederen hier.

Vertel het een ander!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *