Home » Corona, straf en Pasen

Corona, straf en Pasen

Carona een straf van God

Deze dagen kan je van alles lezen over het Coronavirus. Soms weet je niet wat je ervan denken moet. Aan de ene kant worden we gerustgesteld terwijl er aan de andere kant de meest erge scenario’s voorbij komen. En op christelijk gebied wordt er ook van alles gezegd. Corona zou een teken van de eindtijd zijn. En sommigen zien in Corona een straf van God.

Verdrietig

Van de blogs en artikelen over de eindtijd sla ik altijd over. Want ik hou niet zo van die speculaties. De verhalen van de mensen die Corona als straf zien doen mij wel wat. Het veelbesproken redactioneel van het RD is daar één van. Ook zag ik blogs van dominees die op de preekstoel hebben verteld dat Corona een straf van God is. Ik werd er beetje verdrietig van.
In het oude testament staan voorbeelden van straffen van God. Maar ik heb het idee dat die straffen altijd voorafgegaan werden door een waarschuwing van God. Een profeet, een droom of een woord van God zoals bij de ‘kleine Samuel’. Die waarschuwing heb ik nu even gemist geloof ik.

Golgotha

Waarom zeggen sommigen dat corona een straf van God is zoals de plagen van Egypte dat waren? Geloven deze mensen dan niet dat Jezus door zijn gehoorzaamheid aan de vader de straf op onze zonden gedragen heeft? Het is soms al lastig genoeg om het te geloven, maar het staat toch echt in de Bijbel: “Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven.” (1 Petrus 2:24) en “En door het offer van het lichaam van Jezus Christus zijn wij voor altijd volmaakt gemaakt.” (Hebreeën 10:10)
Als je mensen blijft zeggen dat God ondanks Golgotha nog steeds straft, dan is God een onbetrouwbare en nooit tevreden God. Het maakt mij verdrietig als mensen op deze manier onzeker gemaakt worden over het kruis van Golgotha. (Misschien vind je het leuk om ook mijn blog ‘En Jezus huilde‘ te lezen waarin ik wat misschien bijzondere gedachten deel over het offer van Jezus)

Opdat het u wel ga

Volgens mij heeft God ons welzijn op het oog. Daarom heeft hij Adam en Eva nadat ze een verkeerde keuze hadden gemaakt door te luisteren naar de slang ook uit het paradijs gestuurd. Stel je voor dat ze ook van de boom van het leven hadden gegeten, dan waren ze altijd ongelukkig gebleven. In de Bijbel staat het zo in Genesis 3:22 En de Heer God zei: “De mens is nu net als Wij geworden. Want nu weet hij wat goed en wat kwaad is. Daarom mag hij nu niet meer van de boom van eeuwig leven eten. Want zo mag hij geen eeuwig leven krijgen.”

Volgens mij is God een God van oorzaak en gevolg, van gedrag en consequenties. Er staat regelmatig in de Bijbel dat je gezegend zult worden als je je houdt aan de wil van God. En die redenatie kunnen we als mensen prima volgen, we zijn zelfs harder waarschijnlijk in de uitvoering: voor wat, hoort wat; boontje komt om zijn loontje; wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.

God houdt van jou

God straft geen mensen meer. Hij is toch onze vader, zei de joodse gids in de synagoge tegen ons. Soms gebeurt er iets in ons leven dat ons waarschuwt en scherp houdt. Het is goed om ook Corona te gebruiken als feedback: hoe gaan we met de schepping om? Hoe bewegen we ons over deze aarde? Hoe stevig staat onze toren van Babel? Maar een straf, nee, die is geweest.

We zitten nu nog midden in de 40 dagentijd. We gaan straks weer denken aan het kruis op Golgotha en de woorden ‘het is volbracht’. De opstanding van Jezus die daarop volgde. En misschien brengt deze coronatijd wel met zich mee dat we Hemelvaart wat meer gaan vieren: onze Koning zit op de troon.

Misschien wil je dit blog ook lezen ‘ik val niet uit zijn hand, maar ben ik wel geroepen’? Een verhaal waarin ik ook Gods liefde voor jou wil laten zien, zodat je immuun wordt voor mensen die zeggen dat corona een straf van God zou kunnen zijn.

Vertel het een ander!

5 reacties op “Corona, straf en Pasen”

  1. Danielle Hoogendijk

    Mooi blog, helemaal mee eens.
    Persoonlijk zie ik deze tijd als een test, is ons fundament echt waar wij zeggen dat het is : op de Rots Jezus Christus.

  2. Volgens mij is er niet zoveel verschil tussen een test en een straf. Als God straft is dat toch altijd met het oog op verandering. Je zou dat ook een test kunnen noemen. Het probleem zit ‘m denk ik vooral in de foutieve idee dat God straft als doel in zichzelf. Andere vragen: a) Straft God dan niet meer sinds Golgotha? Wat moet ik dan met Rom. 11:21? b) Stel dat het niet God is die de hand heeft in deze pandemie, wie dan wel? Het kan toch niet ons uitgangspunt zijn dat God alleen de hand heeft in dingen die bij ons goed of prettig aanvoelen en niet in de dingen die een ongemakkelijk gevoel opleveren? In de bijbel wordt toch ook zonder reserve ongemakkelijke dingen toegeschreven aan het handelen van God? Als voorbeeld zou ik kunnen noemen 1 Kon. 22:19-23. En waarom moedigde Jezus Judas aan (Joh. 13:27)? Als de rol van God alleen nog maar die van trooster zou zijn dan verschrompelt God op die manier tot een machteloze god die er toch eigenlijk ook niets aan kan doen.

    1. Dies bedankt voor je reactie. De straf als doel in zichzelf daar geloof ik inderdaad niet in. Maar deze tijd als test zien doe ik alleen vanuit mijzelf: voor mij is dit een test. Of misschien iets breder: voor mijn gemeente is dit een test. Ik weet niet of God dit als test bedoeld heeft. Voor mij is ziekte een gevolg van de zondeval. Romeinen 11: 21 lijkt mij terug te wijzen naar het oorspronkelijke volk van God, dus in die zin zou dat in het verleden liggen.

  3. Chiel, dank voor je antwoord. Je kan ziekte inderdaad zien als een gevolg van de zondeval. Maar ziekte wordt in de bijbel ook genoemd in de sfeer van een gericht. Neem bijvoorbeeld Habakuk 3:5, waar de pest genoemd wordt als een ziekte die voor God uitgaat als Hij gericht houdt. En in Openbaring 6:8 is het vale paard het symbool van eveneens de pest. Romeinen 11:21 verwijst inderdaad naar Gods volk Israël maar in het tweede gedeelte ook naar de christenen uit de heidenen: “hij zal ook u niet sparen”. Dat verwijst toch duidelijk naar een strafgericht na Jezus’ verzoenend lijden en sterven op Golgotha. Ik geef toe dat het met het oog op de actualiteit niet geruststellend klinkt maar wij lezen de Schrift toch niet om (alleen maar) gerustgesteld te worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *