Dit is de zegen!

dit is zegen van God

Dit is de zegen! Dat was zo ineens de gedachte die ik kreeg vanochtend. Lees hier hoe het gebeurde.

Zondagochtend dus lekker wandelen. De maand is bijna voorbij dus de mobiele gegevens laat ik lekker ingeschakeld. En dus kan ik om 10.00 uur naar de kerkdienst luisteren van Groot Nieuws Radio. En terwijl ik luisterde dankte ik God dat ik op de een of andere manier niet om 11.00 uur ben gaan lopen zoals ik oorspronkelijk van plan was. Ik knapte namelijk flink op van de preek van Matthijs Vlaardingenbroek en de fijne liederen die waren uitgezocht. De dienst is de moeite waard om te bekijken en te beluisteren.

Hij sprak over de gebeurtenis van de storm op het meer. Voor de mensen die niet zo Bijbelvast zijn zal ik uitleggen wat er gebeurde. Je kan het ook lezen in Mattheus 8:23 of Markus 4:35.
De discipelen en Jezus waren in de vissersboot aan het varen op het meer van Galilea. Jezus lag heerlijk te slapen in de boot. Maar toen stak er een flinke storm op. Omdat het echt flink kan spoken op dat meer raakten de discipelen in paniek. Ze riepen Jezus: “Kan het u dan niet schelen dat we zinken?”. Jezus legt de wind en de golven het zwijgen op en zegt dan verwijtend tegen de discipelen: “Waarom waren jullie zo bang? Waarom hebben jullie geen geloof?” Waarop de discipelen zeggen: wie is toch die man?

Ik ga niet de hele preek navertellen, die moet je zelf maar bekijken. Maar ik vond het mooi hoe Matthijs aanvoelt dat we nu in deze coronatijd met elkaar in een storm zitten en dat we nu ook vaak de vraag stellen: wie is toch God dat Hij dit virus zijn gang laat gaan. Iedere christen maakt een masker van en voor God. We denken dat we weten hoe God in elkaar zit. Maar God is zoveel groter dan we kunnen bedenken. En tijdens zo’n storm laat God dat masker even zakken. En kunnen we ons beeld wat bijstellen als we daar behoefte aan hebben.

Soms zitten we in die storm en is God met ons in de storm. Hij legt de storm niet het zwijgen op. En ook voelen we niet de autoriteit om zelf de golven te laten bedaren in de naam van Jezus. En dan is het ook goed. Dan is het gewoon zo.

Tijdens mijn wandeling regende het de hele tijd. Halverwege kwam ik twee mensen tegen. De man zei vriendelijk: “jammer he, van het weer”. Ik antwoorde dat ik het lopen nog steeds heerlijk vond. Toen ik mij weer omdraaide en het veld in keek zag ik de schapen, het heerlijke gras. En ik bedacht: dit is geen regen! Dit is de zegen!

Ik maakte een foto omdat ik dit blog voelde aankomen. Jammer die regen. Helemaal niet jammer die regen. (Wel jammer dat de regen onzichtbaar is op de foto). Er hebben heel veel mensen voor deze regen gebeden! Het is helemaal niet erg als het regent als veel mensen online kerkdiensten kijken. We maken ons druk om de droogte en durven bijna niet te genieten van het te mooie weer zo vroeg in het voorjaar. We bidden om regen en als het dan regent zeggen we: jammer he, die regen.

Dit is de zegen! Soms zoeken we naar zegen als naar de bril die al gewoon op onze neus staat. Er zijn zoveel situaties die vol genade en de aanwezigheid van God zijn. Terwijl wij blijven zoeken. Alsof we de zegen niet voelen zoals de kikker niet voelt dat het water waarin hij zit langzaam steeds heter wordt.
Waar jij bent is het goed. Omdat jij daar nooit zonder God bent. Wij kunnen allerlei gedachten hebben over hoe het zou moeten lopen. Maar oneerbiedig gezegd: Het maakt God niet zoveel uit hoe het met al die andere mensen gaat. Of hoe het met de kerk moet als we niet mogen samenkomen. Jij bent er. En God is er. Dat is genoeg.

Het viel mij op dat Matthijs op de cruciaalste vragen die hem gesteld werden tijdens de dienst maar één antwoord gaf: daar is wijsheid voor nodig. Gods Geest bepaalt uiteindelijk of je de autoriteit krijgt om de storm te bezweren. Maar soms laat de Geest je weten dat je door de storm heen moet gaan. En andere keren merk je dat je Jezus te hulp mag roepen om de problemen voor je aan te pakken.
Ik vond dat mooi. Dat is geen goedkoop antwoord. Geen stappenplan. Maar heel wijs: hier is wijsheid voor nodig.

Ik moest ook denken aan de preek van Christine Caine op 10 mei bij Hour of Power. Prachtig en krachtig verhaal over de eerste vragen die gesteld werden in de Bijbel. De eerste vraag kwam van de slang: is het waar dat God gezegd heeft dat je niet van de bomen mag eten? En de tweede vraag is de vraag die God aan Adam stelt: Adam, waar ben jij?
Adam was in de bosjes gesprongen omdat hij zich ervan bewust was geraakt dat hij naakt was. Er was iets gebeurd wat de relatie met God kapot maakte. Maar God komt naar hem toe en zegt: waar ben je? Waar staan we samen? Hoe sta jij tegenover mij?

In het vissersbootje zegt Jezus eigenlijk niet zoiets: waar staan jullie eigenlijk? Ik heb zo duidelijk uitgelegd wie ik ben, heb je ’t nu nog niet begrepen?

Wij zeggen de hele dag net als de slang: heeft God dat echt gezegd? En dan vraagt God ons: waar ben jij? Ik ben er.
Dit is zegen, of niet? God is in de storm en God is in de stilte voor en na de storm. God is erbij, dat is de zegen. En het vraagt wijsheid om die zegen te zien.

Vertel eens over de lessen en inzichten die jij krijgt tijdens een wandeling of fietstocht?

Zie je trouwens dat satan met zijn vraag de nadruk legt op ons gedrag: klopt het dat je dit of dat niet mag doen? En dat God dit pareert met zijn vraag: hoe ben jij? En dan zijn eigen naam: ik ben. Ik zal zijn. Dat verschil tussen zijn en doen, daar ging het blog over de Passie van de Geest over.

Schrijf mee met de bloghop!

Doe je mee met de bloghop? Met allerlei ervaren en minder ervaren mensen schrijven, tekenen, dichten of vloggen over het thema ‘Liefde dichtbij’. Lees via de knop hoe het werkt. Je kan nog inzenden tot 20 juni 2020 en je hoeft niet aan te melden.

Vertel het een ander!
About the author
Vader, echtgenoot, christen, blogger, leerlingbegeleider, freelance tekstschrijver en jongerencoach. Blogs over passend onderwijs en hoogbegaafdheid kun je vinden op www.chielvoerman.nl

4 thoughts on “Dit is de zegen!

  1. De dienst met Matthijs Vlaardingerbroek moet ik zeker eens beluisteren, ik was die zondag op mijn werk. En de bloghop vond ik altijd erg leuk, dus ik ga er naar kijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *