God ontmoeten in een kerkdienst

God ontmoeten in de kerkdienst

Een poos geleden vroeg ik ‘Hoe ontmoet jij God in een eredienst‘? Tot nu toe heb ik van twee mensen een antwoord gekregen. Eerlijke antwoorden waar ik niet zo blij van word. Want God ontmoeten in een kerkdienst is voor deze twee mensen moeilijk begrijp ik. Misschien is het een lastige vraag, misschien is het een gevaarlijke vraag. Wat zou jij trouwens doen als de kerk affikt?

Het lukt niet

Een jongere die niet te herkenbaar gebruikt mag worden in dit blog gaf aan dat hij de laatste tijd een paar keer naar de kerk was geweest. De muziek was wel prima, maar hij miste God in de kerkdienst. In de rest van zijn antwoord merk ik dat hij serieus bezig is met het zoeken en vinden van God. Hij leest stevige boeken. De Bijbel kan hij zelf wel lezen, hij wil graag geholpen worden in het vinden van de praktische betekenis en toepassing in zijn eigen leven. Een preek mag de diepte ingaan, zolang het maar gericht is op ervaring en praktijk. Geen lessen van een theoreticus, proef ik. De boodschap en de dienst zou gericht moeten zijn op het omzien en zorgen voor elkaar.

De andere reactie was een mooie reactie. Maar ik mag het niet gebruiken voor in dit blog en uiteraard respecteer ik dat. Ik ben allang blij dat ik de reactie wel mocht lezen.

God ontmoeten in de kerkdienst lukt als je hetzelfde gelooft

Ik kom er steeds meer achter dat God ontmoeten in de kerk alleen lukt als je redelijk dezelfde uitgangspunten hebt als de mensen die een grote rol spelen in een kerkdienst. Als de manier van praten over God niet raakt aan de manier waarop jij over God denkt en praat zul je je niet thuis voelen. Als de muzikale uitingen niet passen bij jouw voorkeuren zul je snel verwijdering voelen. In ieder geval is het lastiger om je veilig te voelen en je hart open te stellen voor God. Als je op een andere manier in het leven staat dan de voorganger, is het lastig om je in te leven in de voorbeelden die hij gebruikt. De waarschuwingen of oproepen gaan over je hoofd heen, want je hebt geen last van de dingen die hij noemt. Als je veel vertrouwen in God hebt dan krijg je weinig voeding van vertellende of klagende liederen. Als je gewend bent om vertrouwelijk met God te praten, zul je tijdens een opgelezen gebed met mooie volzinnen je ogen snel openhouden. Als je in een preek een heel andere God tegenkomt dan die jij in het dagelijks leven kent, is het lastig om de zegen in ontvangst te nemen.

Wanneer kan je God ontmoeten in een kerkdienst?

De kerkdiensten waarin ik God ontmoet en meer over Hem en mijzelf leer zijn de diensten waarin ik een eyeopener krijg. Met nieuwe moed (of een schop onder mijn kont) ga ik weer verder met mijn leven. In sommige diensten kan je de Heilige Geest ervaren in het vuur van de preek en de liederen. Er gebeurt dan iets met mij, maar ook met anderen. In een standaard gereformeerde dienst heb ik dit weinig. En ik denk dat het voor een groot deel komt door de opbouw van de diensten. Het oud testamentische liturgische denken zit mij niet zo in het bloed. Het remt mij. Ik ga zitten wachten tot er iets gebeurt. We zingen liederen ‘als antwoord’ in plaats van als ‘aanbidding of lofprijs’. En soms wacht ik tot na de dienst.

In het blog ‘De kerk zit geloven soms in de weg‘ ga ik wat in op snelle denkers in de kerk en wat zij naar mijn idee nodig hebben. (Nadat ik dat blog gepubliceerd had kreeg ik te horen dat de inhoud ook op anderen die zichzelf niet bestempelen als snelle denker toepasbaar is). In kerkdiensten moeten we ons richten op Jezus en op de vrucht van de Geest. Dat daagt uit om je leven in te richten als volger van Jezus. Dat doet verlangen naar ‘niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij’. Zo’n kerkdienst maakt het voor mij mogelijk om God te ontmoeten.

Wat komt terug als de kerk affikt?

Als het zo lastig is voor veel mensen om God te ontmoeten kunnen we er misschien beter mee stoppen? Ik ben het zelf bijvoorbeeld best wel beu dat mensen steeds zeggen dat ik de ‘perfecte kerkdienst’ zoek. Of dat mensen zeggen dat ik gewoon meer open moet staan voor God in kerkdiensten (dan heb je mij echt niet begrepen).
Pas stelde iemand de vraag: wat komt er terug als de kerk zou afbranden? Wat pakken we met elkaar het eerste op? Sommigen gingen ijverig een nieuw gebouw zoeken. Maar ik doe denk ik mee met de mensen die bedachten dat ze een gitaar zouden pakken en zouden gaan zingen. Elke zondag om 9.30 uur op het pleintje bij de afgebrande kerk. Niet meer, niet minder. En dan komt er iemand die een mooie ervaring heeft gehad met God in de afgelopen week. Waarop de ander komt met een prachtig lied. De volgende zet spontaan een prachtige Bijbeltekst op muziek. En zo zingen we met elkaar nieuwe geestelijke liederen. Zou ik God ontmoeten in die kerk? Ik denk het wel, omdat we uitgaan van wat God ons dan brengen wil. Omdat wij beschikbaar zijn om Hem te ontmoeten. Op zijn manier.

En als het regent laten we Gods water de akker bevloeien en blijven we heerlijk thuis. Hier lees je het blog ‘een zondagse dienst is een ontmoeting met God’.

Update 29 maart 2020 – ondertussen zitten we midden in een periode waarin we niet naar de kerk kunnen vanwege het Corona-virus. Geen idee nog hoelang dat gaat duren. Misschien een week, misschien nog wel twee maanden. Ik mis de kerkdienst niet, schreef ik in deze periode.

Vertel het een ander!
About the author
Vader, echtgenoot, christen, blogger, leerlingbegeleider, freelance tekstschrijver en jongerencoach. Blogs over passend onderwijs en hoogbegaafdheid kun je vinden op www.chielvoerman.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *