Stil, mijn ziel wees stil

Zelf formuleer ik nooit goede voornemens aan het begin van een nieuw kalenderjaar. Een goed gesprek met jezelf, daar geloof ik meer in. Even weer on speaking terms met je eigen ik. Een lied dat daarbij past is het lied Stil, mijn ziel wees stil. En ik heb een wens en gebed voor jou en mij. En onderin dit blog stel ik je een vraag, zou leuk zijn als je zegt: ik!

Onrustig

Soms kan ik heel onrustig zijn, misschien herken je dat wel. Zeker in een tijd dat het hebben van werk weer bijna verleden tijd is word ik soms erg onrustig. Er is teveel wat ik zou willen, teveel wat ik zou kunnen. En al die plannen en gedachten zorgen er dan weer voor dat ik stil val. Dat ik overal aan ga twijfelen. Tot ik weer opkrabbel en weer vooruit ga met nieuwe moed.

In zo’n onrustige tijd komt altijd een moment dat ik mij ineens bewust wordt van mijn onrust. En dan weet ik dat ik weer terug moet naar God. Dicht bij God is geen onrust, misschien heb je dat ook wel eens gemerkt.

Stil mijn ziel, wees stil

Stil mijn ziel wees stil, is zo’n lied wat mij helpt om weer op God gericht te worden. Dit lied komt vanuit de Psalmen en is echt een lied waarmee je een goed gesprek met jezelf kunt hebben. Soms staat het lied in een dienst ingepland als loflied, daar is het volgens mij niet geschikt voor. Het is meer een ‘lied tot inkeer’ of ‘bekeringslied’ of een ‘goed gesprek met jezelf’.

Stil mijn ziel, wees niet bang voor de onzekerheid van morgen! God omgeeft je, Hij is erbij in je beproevingen en zorgen!

En dan draai je je om naar God en je roept: U bent het nog steeds helemaal, ik weet het, U weet het! Of eigenlijk staat dit in het lied: God U bent mijn God en ik vertrouw op U en zal niet wankelen. Vredevorst vernieuw een vaste geest binnen in mij die rust in U alleen. Ja, want dat hebben we dan weer nodig: niet een wiebelende wispelturige eigen ik in ons maar een stevige, vastberaden geest die weet waar hij zijn zekerheid vandaan moet halen.

En dan begint onze ziel te pruttelen en moeten we hem weer flink toespreken, wel bemoedigend:

Stil mijn ziel, dwaal niet af. Hij zal je leiden. Echt wel, en niet om het dal heen maar er dwars doorheen. Goud wordt immers alleen gelouterd door het vuur.  Vertrouw op Hem en hef je schild tegen de peilen van verleiding.

Das dan zo’n aha moment, of niet. Dat je weer even beseft dat je een schild hebt dat je kunt ophouden tegen gevoelens van nutteloosheid bijvoorbeeld. De wapenrusting van God staat voor je klaar, haal het uit je wapenkamer en gebruik het! Hier kan je er meer over lezen.

En als je je ziel dan het gereedschap hebt aangereikt is het tijd om te ankeren: Stil mijn ziel wees stil en laat nooit los de waarheid die je steeds omarmd heeft. Wacht wacht op de Heer de zwartste nacht verdwijnt wanneer het daglicht doorbreekt.

Pff, overtuigd blijkbaar, want het lied gaat verder: God, u bent mijn God, ik rust alleen in u. Dus niet in mijn eigen zieligheid, eenzaamheid of zelfingenomenheid. Alleen bij U. Want u bent wie u bent, altijd betrouwbaar, altijd dezelfde en altijd beschikbaar.

Mijn wens en gebed voor 2019

Niet mijn voornemen, maar wel mijn wens en gebed voor 2019 is dat jij en ik steeds weer de tijd nemen om weer de rust te vinden bij God. Veel mensen doen het andersom, maar ik denk dat je eerst tot rust moet komen bij God en dat je dan pas tot rust kunt komen bij jezelf.

Paar vragen die in mij opborrelen:

  • Herken jij het dat je eigen onrust eigenlijk een ‘ver van God zijn’ is?
  • hoe kom jij weer tot rust?
  • Zou jij het gaaf vinden om op deze website eens een verhaal te schrijven over een lied dat jou raakt? Om een ander mee te steunen? Zo ja, mail naar chiel@chielvoerman.nl



Vertel het een ander!