Feestdagen en tradities

Hervormingsdag

hervormingsdag

Ik zat op een basisschool waar we drie soorten geschiedenis kregen: Bijbelse geschiedenis, gewone geschiedenis en kerkgeschiedenis. En ik werd er helemaal in de war van. ik had niet door dat het over één wereld ging.

En toen was het Hervormingsdag. En twee van die geschiedenissen kwamen ineens bij elkaar. Luther was een man uit de kerkgeschiedenis en uit de gewone geschiedenis. Nog iets later begreep ik dat ook de Bijbelse geschiedenis er gewoon bij hoorde. Er is één wereld met één geschiedenis. (En ik dacht ook dat alle boekenschrijvers al lang dood waren, dat is niet zo)

Luther was de man die geschiedenis en toekomst maakte door de discussie op te zoeken met ‘Rome’. De katholieken deden aan beeldenverering en goede werken doen. En dat was vreselijk verkeerd werd ons geleerd. En Luther had eigenlijk ontdekt dat het niet goed was wat ze deden.

Luther had een vreselijke angst voor God. Het was de bedoeling dat ik daarvan onder de indruk raakte denk ik. Maar ik daar niet onder de indruk van. En ook niet van de gebeurtenis dat hij bijna getroffen werd door de bliksem. Voor mij was God liefde. Elly en Rikkert klonken bij ons door de boxen, al was dat eigenlijk tegen de regels in.

Ik was wel onder de indruk van het feit dat Luther gewoon 95 stellingen op de deur van de kerk had gehamerd! Toen al hield ik niet vreselijk van autoriteit en zeker niet van de koster die ervoor zorgde dat je bijna op je tenen door de kerk liep: geen rommel, geen geluid, enz.  En die Luther knalde gewoon met een hamer een poster op die houten deur! Wauw. Daar was ik van onder de indruk.

Later begreep ik dat het verhaal van de meester niet helemaal klopt. Die stellingen zijn waarschijnlijk niet op de deur gehamerd, maar gewoon opgestuurd in de vorm van brieven. En als de stellingen wél zijn gehamerd, dan was dat niet bijzonder want zo werd er wel vaker een discussie tussen hooggeleerden uitgelokt. Overigens, wat ons verteld werd over de beeldenverering door de katholieken lijkt in de praktijk ook wel wat mee te vallen. En mensen bidden niet tot Maria alsof ze God is. Het is in ieder geval niet heidenser dan wat alle brave christenen in restaurants doen: God vragen hun eten te zegenen. God zegent mensen, geen eten.

Maar goed, met de ontdekking van Luther kan ik nog wel wat. Geen goede werken doen om zalig te worden. Mijn ouders hadden dat wel geleerd. Grasmaaien doe je gewoon omdat het moet, niet om een streepje voor te krijgen. Helpen met de boodschappen naar binnen dragen doe je omdat je van ons houdt en niet om een goede beurt te maken. Zoiets.

Alleen het geloof in God kan je zalig maken. Dat is best ingrijpend als je eerst had geprobeerd om zalig te worden door er zelf van alles aan te doen. Calvijn schuurde er later nog wat randjes af en ontdekte dat het alleen genade is waardoor we gered worden. Deze dagen proberen we beide ontdekkingen te combineren: wel zelf verantwoordelijk voor je geloof en je geloofsdaden maar tegelijk alles van God verwachten.
Een Vaste Burgt is onze God. Zeker weten.

Dit lied hieronder vond ik wel een mooie lied voor de Hervormingsdag 2017. Het geven en ontvangen komen hier mooi in samen. Een lied om met je ogen dicht te luisteren. Durf hem maar eens binnen te laten komen.

Ondertussen heb ik nog twee blogs geschreven over hervormingsdag. Deze gaat over Luther en zijn uitspraak ‘hier sta ik dan’. En hier verbaas ik mij over de blijdschap over reformatiedag.

Vertel het een ander!
One thought on “Hervormingsdag
  1. Deze dagen proberen we beide ontdekkingen te combineren: wel zelf verantwoordelijk voor je geloof en je geloofsdaden maar tegelijk alles van God verwachten.

    Ja alles is genade, zelfs je geloof, het is ook niet eens je eigen geloof maar het geloof van de Heere Jezus. We moeten ervoor waken niet door onze eigen verantwoordelijkheid, het alleen door genade, ongedaan te maken. al zijn we overal verantwoordelijk voor wat we doen, we zijn niet verantwoordelijk voor ons geloven, geloof is een genadegave, betrekken we onze verantwoordelijkheid erbij dan wordt onze verantwoordelijkheid een werk en dan is het niet meer door genade alleen maar ook door ons werk in onze verantwoordelijkheid. Alles is genade en genade alleen. Alle roem is uitgesloten onverdiende zaligheid heb ik van mijn God genoten, roem ik vrije gunst alleen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *