In Hem lezen wij God

Op de Instagrampagina van het Jongerenklooster/Nieuw Sion kwam tijdens kerstavond een mooi citaat voorbij. ‘Christus is het mens geworden Woord. Hij is het boek van het leven. In Hem lezen wij God.’ Het is een citaat van Thomas Merton uit het boek Overdenkingen in eenzaamheid (aff). Een mooi citaat over Jezus om kerst mee te beginnen.

Kerst geeft inzicht in wie God is

We zeggen vaak bij kinderen met bijzonder gedrag of bij volwassenen die zich niet goed kunnen verwoorden, dat we hen moeten lezen. Niet alleen luisteren naar wat er gebeurt. En ook niet alleen kijken naar wat er gebeurt. Bij het lezen van mensen combineer je deze twee met alle theorie die er in je hoofd zit en met alle ervaring die je hebt. Voeg daar nog je gevoel of je intuïtie aan toe en dan ben je er wel zo ongeveer. Zo weet je wat de ander doet en bedoelt en vooral wat er van jou gevraagd wordt op momenten dat de ander het niet goed kan vertellen. We proberen één te worden met die ander zodat we hen kunnen begrijpen. Het lezen van kinderen en volwassenen is bijna een mystieke gebeurtenis. Thomas Merton was een mysticus.

En dat eenworden met een ander was precies wat Jezus ook deed. Maar dan andersom. Hij werd mens. Niet om ons te kunnen begrijpen. Maar om ons te helpen God te begrijpen. Als we kijken, lezen, voelen en interpreteren zullen we God kunnen lezen in Jezus.

Uitspraak van een zoeker en vinder

Een korte blik op internet geeft mij het idee dat Thomas Merton een zoeker was. Hij nam niets voor waar aan en hij zocht veel prikkels op, terwijl hij ook constant op zoek was naar rust. Hij kon niet goed tegen autoriteiten en tegen gezag. En tegelijk kon hij zelf door al zijn aarzelingen heen stevig uit de hoek komen. Ik heb het idee dat hij allerlei filosofieën en theologie onderzocht en uitprobeerde om deze vervolgens te verwerken in boeken en redes. Hij lijkt mij een zoekende geest die het lastig had in het gewone leven en binnen de gevestigde orde. Wie weet herkenbaar voor de kritische denkers in de kerk. Thomas Merton was een mysticus en dus op zoek naar transcedente ervaringen. Wikipedia zegt het zo: Mystiek (van het Griekse μυστικός, mystikos, ‘geheimzinnig’) betreft het hartstochtelijk streven naar een persoonlijke vereniging van de ziel met God.

De betekenis van Kerst

Deze uitspraak van Merton raakte mij omdat ik net een blog online had gezet over de betekenis van kerst. En hierin schreef ik onder andere dat het erop lijkt dat God steeds dichter bij de mensen is gekomen. Het lukte niemand om God volledig te gehoorzamen. En toen kwam Jezus kwam op aarde om God aan ons te laten zien. Het mens geworden woord, zoals het in het citaat staat. Alles wat Hij zei had Hij van de vader, staat in de Bijbel.
En dit schrijft Johannes: We willen jullie vertellen over het Levende Woord. Het Levende Woord was er al vanaf het begin. We hebben Hem gehoord, met onze eigen ogen gezien en met onze eigen handen gevoeld. In Hem is het Leven Zelf zichtbaar geworden. Dat eeuwige Leven was bij de Vader, en de Vader heeft het zichtbaar gemaakt zodat wij het konden zien. We willen jullie vertellen wat we hebben gezien en gehoord, zodat we één met elkaar zullen zijn. En wíj zijn één met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. We schrijven jullie deze dingen, met de bedoeling dat jullie vol blijdschap zullen zijn. Jezus is het zichtbaar gemaakte Levende Woord.

Kerst speelt zo snel om ons eigen ego: De redder is geboren. Volgens mij is de betekenis van Kerst veel rijker: Jezus is het levende woord. Hij kwam op aarde om ons te laten zien hoe je God kunt gehoorzamen zonder de balast van dode hoeken, dubbele agenda’s en (on)bewuste frames. (Lees ook mijn blog over het geweldige boek ‘Jezus, onze niet zo lieve Heer’.)

Jezus leven

Deze uitspraak past bij hoe ik naar Kerst wil kijken. Jezus kwam op aarde omdat God van ons houdt. Door te kijken naar Jezus weten we hoe we kunnen leven zoals God het van ons vraagt. En dankzij de dood en opstandig van Jezus maakt het niet meer uit of we er niet in slagen naar Gods wil. God houdt van ons, dat zou voor ons genoeg moeten zijn. Door de Heilige Geest in onze harten lukt het steeds beter om Jezus niet alleen te lezen, maar ook te leven. Voor mij is dit de betekenis van Kerst.

Misschien vind je dit blog ook mooi om te lezen. Het gaat over volhouden omdat Jezus de overwinnaar is.

Vertel het een ander!