Jeugdtrends 2019

Jeugdtrends 2019

Geplaatst door

Vorig jaar rond deze tijd schreef ik mijn blog ‘Weg met de jeugdwerkbubbel‘ als instemmende reactie op het uitkomen van Jeugdtrends 2018. Nou, nu is Jeugdtrends 2019 uitgekomen! De Jeugdtrend geeft antwoord op de vraag hoe jongeren in de samenleving staan en wat dit betekent voor geloven en kerk-zijn. In dit blog een korte samenvatting en mijn eigen accenten.

Vloeibare identiteit

De identiteitsvorming van jongeren gebeurt nog steeds in groepen, zo staat in de inleiding te lezen. Door de hoeveelheid van labels die er zijn (jongeren worden ingedeeld op afkomst, gender, opleidingsniveau etc.) lukt het jongeren niet altijd de meest passende uit te zoeken. Een label beperkt en past nooit helemaal. De identiteit van de jongeren beweegt heen en weer tussen de labels, de identiteit is vloeibaar geworden.

Christen-zijn is een identiteit

Jongeren willen uniek zijn en ze maken weer meer dan eerder statements om hun eigenheid duidelijk te maken. Vroeger was het not done om verschillende labels te mixen. Tegenwoordig doen jongeren dat juist wel omdat ze méér willen zijn dan een label.
De Jeugdtrends 2019 stelt dat geloof een uniek onderdeel van het leven moet zijn. “Het zien van wereldgelijkvormigheid bij volwassen gemeenteleden is dan ook een absolute afknapper”. Sterker nog, jeugdleiders en volwassenen kunnen werken als een ‘influencer’: iemand die invloed uitoefent op de beleving en het gedrag van anderen.

En dit is niet nieuw natuurlijk. Jongeren kijken altijd al naar voorbeelden en naar volwassenen: wat kan ik overnemen, hoe doen zij het, hoe wil ik het zeker weten niet doen. In deze tijd blijkbaar een nog belangrijker onderdeel.

Sommigen missen aansluiting

De tweede trend is dat groepen jongeren zo uniek willen zijn dat ze ongrijpbaar worden voor anderen. Een opvatting kan aanslaan in de ene groep terwijl hij bij een andere nooit binnen zal komen. Het eigen ding van de groep biedt veiligheid een sluit daardoor anderen buiten is mijn interpretatie van jeugdtrend 2.

Deze trend lijkt een tegenstelling te zijn tot het vloeibare. Maar blijkbaar gaan jongeren moeiteloos heen en weer tussen groepen terwijl de groepen zelf waterdicht zijn voor opvattingen en gewoontes. Sommige jongeren kunnen deze groepen niet vinden en volwassenen weten niet van het bestaan. Het lijkt bijna een geheime code.

Het advies dat de Jeugdtrends 2019 geeft is jongeren individueel aan te spreken. Dat kan door te zoeken naar dat wat hen onderling bindt. Dat is dat ene unieke dat ze allemaal hebben. Dus, zo is weer mijn interpretatie, door dat unieke aan te spreken spreek je ze direct allemaal aan. Citaat: De jeugdwerkgroepen van de kerk zijn goed te vinden, ook voor buitenstaanders, maar daar komen meestal niet alle jongeren naartoe. Maak contact met jongeren die niet naar de kerk komen door aan te sluiten bij iets dat niets met de kerk te maken heeft. Vraag de jongeren uit je jeugdgroep ernaar, via hun andere groepen kan het contact weer gelegd worden.

Hoe benaderbaar en echt ben jij voor jongeren?

Het delen vanuit eigen ervaring is belangrijker geworden dan het delen van uit kennis. Wat door de jongeren zelf op internet gevonden wordt is eerder waar dan wat een persoon in real life zou vertellen. In de Jeugdtrend 2019 wordt een link gelegd met de grote hoeveelheid beschikbare banen en het feit dat studenten (ook mbo’érs tegenwoordig) zich hierdoor nuttig voelen. Doen is het motto: ervaren. Voor de kerk is de uitdaging om door dingen te doen het geloof te ervaren en in praktijk te brengen. Eigen ervaring is belangrijker dan de kennis die naar ons toekomt.

Als volwassenen zich hierin breekbaar en transparant opstellen dan kan je de jongeren hierin meenemen. Zoek de praktijk dus op, is het advies.

Trend vier: verhalen van hoop

Influencers zijn hot momenteel. Het zijn doeners die hun kijk op de werkelijkheid laten zien. En daarmee zijn ze dus uniek, zichzelf en doen ze iets. Ze zijn ook hot omdat ze dromen laten zien, uitstralen dat het leven op deze wereld te beïnvloeden is door je eigen inzet. Dat geeft jongeren die vaak een niet hoopvol toekomstperspectief hebben moed.
Jeugdtrends 2019 stelt de vraag: Welk verhaal van hoop deel jij met jongeren en waar geeft dat een antwoord op? Citaat: Het evangelie is bij uitstek een verhaal van hoop en daarmee heeft de kerk goud in handen. Alleen wordt tegenwoordig in de kerk de hoop voor vandaag benadrukt, het nu al gered en bevrijd zijn door het offer van Jezus. Terwijl over het algemeen jongeren zich helemaal niet bevrijd en gered voelen. Ze voelen zich, net als veel volwassenen, overgeleverd aan een systeem waarin ze geen zeggenschap hebben. Ook niet in de kerk. Het is vaak niet hun kerk, maar de kerk van volwassenen of soms specifiek van pensionado’s.

Gamification is trend 5

Alles rond de jongeren gaat snel. De games en de industrie weten jongeren te raken in hun ervaring: alles wat ze aanbieden geeft en snelle kick en dus ook een lekker gevoel. Ook binnen het onderwijs is vooral sprake van ervarend leren. En anders is het snel saai.

Dit staat haaks op het verhaal van de Bijbel. Vergeving is geen snelle kick en leven als een christen is een proces. Jeugdtrends 2019 stelt denk ik heel terecht de vraag: hoe leren we jongeren omgaan met frustraties en problemen? En ja, die spanning: hoe kan je in de kerk toch voldoende spanning creëren dat het ook voor jongeren interessant is.

Ben jij een betrouwbare channel?

Jongeren zijn druk bezig met het beschermen van hun online identiteit. Deels om niet te grabbel gegooid te worden en deels om niet geframed te worden. Dat zet hen vast, ze willen ook dingen onderzoeken die niet bij hun ‘voorgaande zoekgeschiedenis’ aansluit.

De Jeugdtrends 2019 legt op dit vlak de uitdaging bij het offline beschikbaar en eerlijk zijn tegenover jongeren. Geen like of een hartje uitdelen maar een gesprek van hart tot hart. Zo kunnen de jongeren zelf uitmaken of je oké bent of dat je bij de onbetrouwbaren hoort.

Ook beetje retro?

Jeugdtrends 2018 was voor mij verrassend en gaf mij een fijn frame om de wereld te bekijken. Ik herkende het. Deze nieuwe Jeugdtrends is een beetje retro als je het mij vraagt. Het zijn dezelfde puntjes die ook in mijn jeugd denk ik de trends wel waren: echtheid, relatie, doen etc. Niet voor niets is dat de tijd geweest van de preekbesprekingen, jeugdcommissies, soos etc. Het zijn de punten die in ’t algemeen wel bekend zijn onder mensen die met jongeren werken. Maar dat geeft niet, het is goed om aan te sluiten bij de praktijk. Dus als jongeren dit de afgelopen maanden hebben laten zien, dan is het goed om het weer te lezen.

Wat vond jij het nieuwe in deze Jeugdtrend 2019?

Vertel het een ander!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *