Feestdagen en tradities

Jezus als voorbeeld

Jezus die mens werd

Als je mijn blogs een beetje volgt dan weet je dat ik kerst soms maar lastig vind. Ik verwacht ieder jaar weer veel van kerst, net als dat ik rond Pinksteren hoop dat de Heilige Geest nog eens flink neerstort op alle mensen. Ik kom steeds wat in opstand als ik weer lees dat mensen doen alsof Jezus op 25 december weer geboren wordt. Jezus die mens werd, daar draait alles om. Alsof het hele circus dan weer opnieuw begint. Voor mij komt het er dan op neer dat Golgotha en het open graf voor niets is geweest. We zitten vast in een kerkelijke circulaire liturgie waar we maar lastig uitkomen.

Jezus die mens werd zoals wij

Vandaag kwam ik op Lazarus een mooi blog tegen: Jezus die mens werd zoals wij? Goddank niet! De schrijfster laat haar gedachten gaan over de gangbare gedachte dat Jezus mens werd zoals wij. Als dat inderdaad zo is, hebben we dan wel iets te vieren? Mooie vraag vind ik dat. Sowieso mooi als mensen vraagtekens zetten bij de gangbare denkwijzen en de taal die daarbij hoort. Stel dat Jezus inderdaad net zo menselijk was als wij, egoĆÆstisch, liefdeloos, wat waren we daar mee opgeschoten?
Mooi haar gedachte:

Dit is waarom Kerst me dit jaar zo prikkelt: dat er een mensenkind op aarde kwam die zichzelf niet als God achtte. En dat dit mensenkind op de aarde kwam om ons daarin voor te gaan, om ons precies dat te leren: mens worden. Hij was beperkt en afhankelijk, maar vol vreugde en diepe vrede. Rijk en tevreden als ooit de mens in de tuin. Hij maakte zich niet druk of hij wel goed genoeg was om aan zijn eigen illusies te voldoen.

Jezus voelde zich niet te veel God

We voelen ons te goed om mens te zijn, Jezus voelde zich niet te goed om mens te zijn. Hij leerde ons hoe we mens kunnen zijn zoals God het bedoeld had. Daarmee komt Elsa dicht tegen mijn blog van vorig jaar aan. In ‘Wat is de betekenis van kerst: God houdt van jou‘ beschreef ik dat het erop lijkt dat de mensen niet genoeg van God hielden om dicht bij Hem te blijven:

En dus was die verlosser nodig. Net als in het paradijs wilde Hij ons leven meeleven. Hij wilde er zijn. Hij was onder de mensen. Immanuel, God met ons. Jezus liep voorop, op zijn hemelse manier, in het gehoorzamen aan zijn Vader. De mens hoefde alleen maar te kijken. En na te apen.

Naar Gods beeld geschapen

Vroeger konden we lang praten over niet bestaande problemen als: Was Jezus nu volledig mens en tegelijk ook helemaal God. Een poging om onze neiging om de wereld naar onze hand te zetten vroom te verbloemen. Jezus was een kind van God en Hij wist al zijn emoties en energie in dienst van Gods Koninkrijk te zetten. Hij liet zich niet afleiden van zijn taak. Zijn focus was God. Was hij volledig God? Zeker! Was hij volledig mens? Zeker! En dat geeft hoop voor vandaag en morgen. Want wij zijn naar Gods beeld geschapen! Wij kunnen met de hulp van Gods Geest ook die focus op Gods Koninkrijk houden en anderen daarin meetrekken als we dat willen.

Een poosje geleden schreef ik het blog ‘Dat zet alles in beweging‘ over de doop van Jezus. Jezus zegt vlak voor zijn doop iets heel moois: Het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen. Er ligt denk ik wel een hyperlink tussen die tekst en de geboorte van Jezus in de kribbe.

Jezus als goddelijk voorbeeld

Niemand op aarde was het gelukt om de gerechtigheid van God volledig te vervullen. Als je het oude testament leest dan lijkt het er eerder op dat juist de mensen die verkeerd voorgesorteerd waren, af en toe per ongeluk iets goeds doen waarop God dan weer verder bouwt. God grijpt hier in (zoals op zoveel plekken) en laat een jongentje geboren worden. Was hij al meegeteld toen Abraham de sterren moest tellen om zo te weten hoe groot zijn nageslacht werd? Of was de ster later aan de hemel geplaatst, zoals het lijkt in het verhaal van de gelovige wijzen uit het oosten? Maakt niet uit, de geboorte maakte het mogelijk dat de gerechtigheid van God vervuld werd. Elke dag dat Jezus leefde was Hij zoals God bedoeld had. En elke dag keken en luisterden mensen naar Hem. Ze verwonderden zich. Velen wonden zich op. En op een dag hing Jezus aan het kruis omdat Hij bad: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.

Goed advies van Elsa: What child is this? Het is het kind dat ons bevrijdt van onze illusies. Jezus werd een mens zoals wij? Godzijdank niet. Laat ons mens worden zoals Hij.

Lees ook het blog ‘Kerst was niet het ultieme plan van God

Vertel het een ander!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *