Jezus is erbij, hij zit naast je in de put

Jezus is erbij

Op oudejaarsavond bekeken we een oude dvd van Opwekking 2006. De in 1919 overleden ds. Dick van Keulen sprak over zijn grote liefde Jezus. Mooi hoe die man vertelt wat er in zijn hart leeft. De liefde voor jongeren en voor iedereen spat er van af. Het enige wat hij wil overbrengen is; Jezus is alles, Jezus is erbij, Jezus houdt van jou. Een paar dingen raakte mij tijdens deze zelfgeorganiseerde oudjaarsdienst.

Beste jij

Beste jij, zo begon hij zijn preek. Hij wilde even heel duidelijk maken dat hij niet tegen een zaal wilde spreken. Of tegen de opwekkingsbezoekers. Hij wilde spreken tegen ieder persoonlijk. Omdat hij zelf zo vaak niet gezien is in zijn leven. Daarom wil hij ieder persoonlijk aanspreken: beste jij. Want Jezus is van jou en jij bent van Jezus.
Door de nederigheid en eerlijkheid die van Keulen uitstraalt ziet het er af en toe wat koddig uit. Hij moet zelf soms ook lachen om wat hij zegt en doet. Een heerlijke aanstekelijke giechel.

Mooi hoe zijn geloof niet alleen in zijn verstand zit, maar ook in zijn hart. En zelfs op het puntje van zijn tong. ‘Heb ik iemand op de tenen gestapt, ik hoop het’. Hij gunt iedereen hetzelfde geloof.
Van Keulen bracht mij weer in herinnering dat het goed is om voor iedereen te bidden. Wat gaaf als je niet boos wordt op de jongens die je achterruitje intikken, maar dat het na verloop van tijd lukt om voor ze te bidden: Wat is er toch met jullie gebeurd, weet dat God van je houdt.

Blijdschap is niet van mijzelf

Ds. van Keulen gniffelt en giechelt regelmatig tijdens het preken. Ik verdenk hem ervan dat hij een beelddenker is, hij ziet de dingen die hij per ongeluk wat krom zegt voor zich. En hij moet er dan ook om lachen. En als luisteraar lach je met hem mee. Omdat het puur en beeldend is.
Over de blijdschap zegt hij ineens: ik ben blij dat ik de blijdschap van nature niet ken. Ik heb het gekregen, van Jezus. Alles wat Dick doet en heeft komt bij Jezus vandaan. Wat gaaf als je je kinderlijke ontvankelijkheid kunt terugvinden als je eenmaal volwassen bent. De blijdschap is een vrucht van de Geest, daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in. De vrucht groeit maar het zaad heb je van Jezus gekregen.
Deze uitspraak van ds. van Keulen brengt mij in herinnering dat we alle reden hebben tot blijdschap en positiviteit. Als Jezus je redder is, wat kan er dan nog fout gaan.

Jezus is erbij

Het laatste wat mij raakte in de preek van ds. Dick van Keulen is dat hij vertelt dat hij wel eens in de put zit. En dat hij ineens ontdekte dat hij niet per se uit die put moet proberen te klimmen. Hij durfde Jezus te vragen om bij hem in de put te komen. Komt u naast mij liggen! Op zijn website beschrijft hij dit stukje ook.
Ik moet dat af en toe even horen. Jij ook?
Geloven mag met je gevoel en verstand. En soms zit je gevoel er naast. En soms is je gevoel heel zwart. En soms is je gevoel afwezig. Dat zijn juist de momenten dat je Jezus kunt uitnodigen om bij je te komen zitten.
Jezus gaat met je mee, ook als je de doodlopende weg in gaat.

Jezus is erbij

Dat blijkt uit iedere pagina van de Bijbel. En dat is heel wat anders dan die oude moraliserende plaat van de brede en smalle weg. Een prent overigens die al een lange rit achter de rug heeft, als we deze pagina moeten geloven. De foto van hiernaast komt van de website vriendenmonument-johdedoper.nl

Ik vind deze plaat passen bij het straffende vingertje: let op dat je wel op het juiste pad blijft. Ik vind hem ook passen bij de hebberige inslag die veel christenen nu ook nog hebben. Veel gereformeerden geloven uiteindelijk omdat ze in de hemel willen komen. In samenkomsten wordt de nadruk op de hemel gelegd en niet op het leven als christen op aarde.
Dat is voor mij hetzelfde als vuurwerk opruimen voor de euro die je ervoor krijgt. Je zou het ook uit jezelf kunnen doen, uit liefde voor de mensen in je straat en voor de natuur.

Jezus is erbij als het niet goed gaat

Jezus had zoals ieder mens behoefte aan vrienden en verbinding met mensen. Op de avond van zijn gevangenneming vraagt hij de discipelen mee te gaan naar de Olijfberg. En drie van zijn vrienden mogen mee als Jezus nog verder de tuin ingaat om te praten met zijn vader. Jezus had vrienden nodig en ook bij Hem voelde het als verraad toen Petrus hem in de steek liet. Hij weet dus ook heel goed dat wij dit nodig hebben.
Ik denk dat Jezus altijd met je meegaat. Ook als je in een put bent gevallen of als je een doodlopende weg inslaat. Zodra je tot Hem bidt zal hij laten merken dat hij bij je is. Kom naast mij in de put liggen, zei Dick van Keulen. Ik vind dat een geweldig mooi plaatje om te onthouden.

We willen liever een snel antwoord van God. Maar Hij neemt ons serieus. Daarom laat Hij ons veel dingen zelf ontdekken. Daar groeien we van.

Had je dit blog over Psalm 138 al gelezen? Knielen en prijzen tegelijk, daar gaat het over.

Vertel het een ander!
About the author
Vader, echtgenoot, christen, blogger, leerlingbegeleider, freelance tekstschrijver en jongerencoach. Blogs over passend onderwijs en hoogbegaafdheid kun je vinden op www.chielvoerman.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *