Knielen en prijzen tegelijk, Psalm 138

In de kerk waar we naar toe gaan zingen we niet heel veel psalmen. En als we ze zingen, dan is het meestal op een lekker tempo. Een blogje over Psalm 138 ‘knielen en prijzen tegelijk’.

Psalm 138 Geborgenheid

Psalm 138 roept bij mij een gevoel van geborgenheid op. Misschien herken je het wel. Ik denk dan gelijk aan een donkere middagdienst. Met om mij heen altijd dezelfde mensen. Het snoepje dat je van de achterbuurvrouw krijgt, komt altijd op hetzelfde moment en smaakt altijd hetzelfde. Een soort slaperig gezellig gevoel en vertrouwde etensluchtjes in de kleren van de mensen om je heen. En het vooruitzicht van broodjes kaas uit de oven.

Een Psalm in de eerste persoon.

De berijmde Psalmen passen meestal niet zo goed bij mijn geloofsbeleving. Vaak zijn ze door de vertalers in een passieve derde vorm geschreven. Veel psalmen vind ik te verhalend ook. Ik denk dat we beter God kunnen aanbidden dan met de hulp van een psalm aan God vertellen hoe we ons voelen of wat we allemaal meemaken. En ik vind het helemaal niet zo nodig om God via een lied te vertellen hoe Israël door de rode zee is gegaan bijvoorbeeld.
Soms voelt het ook beklemmend als ik psalmen zing. Er komt een hele wereld aan gedachten en ervaringen bij op zo’n moment..

Maar Psalm 138 vind ik een mooie psalm. In mijn ogen een fijne uitzondering op heel veel andere psalmen. Voornamelijk omdat deze psalm een rechstreekste psalm is. Hij is geschreven in de eerste persoon. ‘U loof ik Heer, het hart en ziel’. En: ‘ten dage dat ik riep hebt gij geantwoord’. Ik denk dat die eerste persoon heel belangrijk, is, daar schrijf ik hier over.

Knielen en prijzen tegelijk

In Psalm 138 laat David ons knielen en prijzen tegelijk. Dat vind ik erg mooi van deze psalm. Het past namelijk in mijn nieuwtestamentische beleving van mijn geloof: Ik ben mij bewust van mijn kleinheid en zondigheid maar tegelijk ook van mijn verlossing en grootsheid in Hem.

U doet wat u belooft hebt, zelfs meer dan dat. Ik wil u prijzen want u bent trouw en vol liefde!

Psalm 138 verwoord hoe ik in het geloof sta. Vaak begrijp ik mensen niet die van alles van God verwachten en steeds teleurgesteld zijn over wat Hij niet lijkt te geven. David zegt hier zo mooi in vers 3 onberijmde versie: Toen ik om hulp riep gaf U mij antwoord. U gaf mij nieuwe moed. Zo herken ik het ook. Zo beleef ik het ook. In het gebed zit kracht omdat God nieuwe moed geeft. De gebedsverhoring komt vaak in de vorm van een vernieuwd perspectief.

Mooie melodie

Tenslotte vind ik psalm 138 één van de psalmen met een mooie wijs. Je kan hem slepend zingen maar ook kabbelend spelen. Uit volle borst maar ook fluisterend. Lekker up tempo past prima bij de woorden en bij de melodie. Psalmen voor nu en The Psalmproject hebben er ook wel wat moois van gemaakt.

Natuurlijk kan ik nog veel meer schrijven over deze psalm. Maar wie weet kan jij wel aanvullen. Heb jij ook iets met deze psalm 138 of juist helemaal niet? Ik ben benieuwd.

bloghop christelijke webloggers

Dit blog schreef ik in het kader van de #Bloghop van de christelijke bloggers. Heleen Visser van heeft het thema ‘Blog met een lied’ bedacht. Je kan op haar blog alle inzendingen lezen.

Vertel het een ander!
About the author
Vader, echtgenoot, christen, blogger, leerlingbegeleider, freelance tekstschrijver en jongerencoach. Blogs over passend onderwijs en hoogbegaafdheid kun je vinden op www.chielvoerman.nl

5 thoughts on “Knielen en prijzen tegelijk, Psalm 138

  1. Dank je wel. Inderdaad, een mooie psalm. De traditionele wijs was ook fijn om te begeleiden op kerkorgel. Een mooie psalm, met een hoopvol en indrukwekkend eind.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *