brandend hart door de heilige Geest

Pinksteren: met brandend hart

Christelijk leven/bemoediging/overdenking

Ik hou vreselijk van het verhaal van de Emmausgangers. In mijn blogs heb ik het al eens gehad over de zinsnede ‘was ons hart niet brandende in ons’. Tijdens de preek op Opwekking 2019 deze zondagochtend (rustig vanaf de bank thuis) ging het weer over deze bijbeltekst. Tijd voor een aanvulling op mijn blog uit 2016 ‘was ons hart niet brandende in ons’. Een verhaal over de Heilige Geest en een brandend hart.

De Geest was er altijd al

Het verhaal van de Emmausgangers vind ik mooi omdat het zo puur is. Ze vertrekken uit Jeruzalem omdat ze even afstand moeten nemen van alles wat er gebeurd is. Ruben Flach bracht dit heel dichtbij door aan te geven dat we allemaal wel eens even een periode hebben dat we uit Jeruzalem vertrekken. Geloven lukt even niet zo goed, of de twijfels worden even te groot. En juist op dat moment komt Jezus naar je toe. En soms herken je Hem niet eens, zoals bij de Emmausgangers.
Was ons hart niet brandende in ons, zeggen ze als ze ineens doorhebben dat het Jezus was. In mijn oren klinkt het als: we hadden het kunnen weten! Of eigenlijk: we wisten het al! De Geest was nog niet uitgestort maar hij vibreerde al flink in deze twee mannen. De Geest bracht duidelijkheid in de situatie, precies wat we van Hem verwachten.

Brandende harten – brandend vuur

Bij het eerste Pinksterfeest werd de Geest uitgestort over de discipelen en mensen die nieuwsgierig kwamen kijken wat er allemaal gebeurde met de discipelen. Met brandend hart en vlammen op het hoofd vertelden de discipelen het evangelie aan iedereen die het horen wilde.

De Trooster die Jezus beloofde bij zijn hemelvaart was gekomen. Zo duidelijk dat niemand er om heen kon. Het moest wel zo zijn. Een kindje in een wiegje was niet geloofwaardig genoeg voor veel mensen. Dat leverde zoveel vragen op. Maar deze Geest die harten laat branden was wel overtuigend genoeg op dit moment. Hij bracht duidelijkheid in de situatie. Bij monde van Petrus in Handelingen 2:

Hij zei: ‘Aan het eind van de tijd, zegt God, zal Ik mijn Geest uitstorten op alle mensen. Jullie zonen en dochters zullen profeteren. En aan jonge en oude mensen zal Ik bijzondere dromen geven. Op elke man of vrouw die Mij dient, zal Ik mijn Geest uitstorten. Daardoor zullen ze profeteren.’

Handelingen 2:17 (Basisbijbel)

De Geest maakt indruk

De Heilige Geest maakt duidelijk indruk. Mensen vroegen zich af wat ze moesten doen en ze lieten zich door Paulus aanmoedigen om hun leven te veranderen. Blijkbaar was dat nodig bij al die joden die daar stonden te luisteren. Natuurlijk was dat nodig, als ze in Jezus geloofd hadden was zijn dood misschien wel niet nodig geweest. (Ik geloof namelijk niet zo dat kerst het ultieme reddingsplan was, schrijf ik in dit blog)

“Verander je leven, geloof in Jezus en laat je allemaal dopen in de naam van Jezus Christus . Dan zullen jullie vergeving krijgen voor jullie ongehoorzaamheid aan God. En dan zullen jullie de Heilige Geest ontvangen. Want dat heeft God beloofd aan jullie, aan jullie kinderen en aan alle volken. Iedereen die door God wordt geroepen, mag de Heilige Geest krijgen.” En Petrus vertelde nog veel meer over Jezus. En hij moedigde hen aan om zich uit deze slechte wereld te laten redden.

Handelingen 2:38

Herken jij dat brandend hart?

Herken jij dat brandende hart bij jezelf? Ken jij zo’n kriebelend gevoel in je binnenste dat jou een overtuiging binnen brengt? Heb je wel eens een opmerking naar boven voelen kriebelen die je eigenlijk ongepast vond en binnen wilde houden? Maar die er toch ineens uitfloepte voordat je het doorhad? Weet jij wel eens iets over iemand wat niemand jou echt verteld heeft?
Ik herken dat brandende hart wel op de manier zoals ik het hierboven beschrijf. En ik ben er blij mee terwijl ik er ook een beetje bang voor ben.
En soms mis ik dat brandende hart een hele poos. Dan heb ik weer een vlam nodig die het weer laat ontvlammen. Een vlammende prikkelende preek, of een mooi lied dat recht mijn hart binnenkomt.

De Geest waait waarheen hij wil

De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt.’

Deze tekst uit Johannes 3 wordt vaak gebruikt alsof het de Heilige Geest is die alle kanten opwaait. Vaak heb ik ook gehoord dat het met het tot geloof komen net zo gaat als met de wind: je weet niet of en wanneer het gebeurt.
Helaas is mijn twee jaar Grieks niet voldoende om de tekst zelf te vertalen. Maar in de verschillende bijbelvertalingen lees ik vooral dat de nadruk ligt op de gelovige in deze tekst. De Geest wordt niet vergeleken met de wind, maar de gelovige die door de Geest nieuw leven krijgt lijkt op de wind.
En dan moet ik denken aan wat er met Fillipus gebeurde. Hij vond zichzelf ineens terug op de weg waar de vreemdeling uit het Morenland langs kwam. Omdat hij daar moest als de juiste man op de juiste plek.

Uit de Geest van God komt nieuw leven voort, staat in de tekst hierboven. De Geest is niet een stiekeme onzichtbare kracht. Dat hebben we van Hem gemaakt omdat het ons beter uitkomt. De Geest zet harten in vlam, geeft nieuw leven. Vanaf de tijd dat de Geest over de wateren zweefde heeft hij alleen maar Leven gegeven.

Een brandend hart geeft vleugels.

Vrucht van de Geest

Ik associeer het brandend hart van de Emmausgangers met de Heilige Geest en met liefde. Misschien herken je het wel. Als je dicht bij God leeft en het lukt om iedere dag in zijn hand te leggen dan ervaar je het gevoel van dat brandende hart ook vaker. En dat is altijd liefde. De ene keer de liefde zoals Jezus dat laat zien als hij een hand op iemand legt of naar kinderen kijkt. De andere keer wordt de liefde kwaadheid richting de mensen die de liefde geen recht doen, ook zoals Jezus af en toe liet zien.

In 1 Johannes 3 staat: Als wij van elkaar houden, blijkt daaruit dat wij van de dood naar het leven zijn overgegaan. Maar wie niet liefheeft, blijft in de dood.  De liefde is de grote optelsom van de vrucht van de Geest. Het groeit zolang je verbonden bent met de juiste rank en wijnstok. We hoeven er niets voor te doen, alleen maar ons laten vullen met de juiste voeding. (mijn blog over de Vrucht van de Geest al gelezen?)

Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.  (1 Johannes 4:12)

Vertel het een ander!
Chiel

Vader, echtgenoot, christen, blogger, tekstschrijver, freelance leerlingbegeleider, enzovoort.