De voordelen van Google Analytics 4

De voordelen van Google Analytics 4

Op 14 oktober 2020 kondigde Google de introductie van Google Analytics 4 aan. Deze versie van het veelgebruikte analyseplatform is gebouwd op de eigenschap die in 2019 is uitgebracht.
Er zijn enkele grote verschillen in de huidige en nieuwe versie. Het meest relevant is het gebruik van machine learning om inzichten uit de verzamelde data aan het licht te brengen. Google beweert dat de nieuwe versie van het programma “privacy-centric by design” is. Dat wil zeggen, naarmate het verzamelen en delen van gegevens van mensen meer gereguleerd wordt, zal Google Analytics in staat zijn om de informatielacunes op te vullen.
Om nuttig te blijven voor website-eigenaren en tegelijkertijd steeds minder gegevens te rapporteren, moesten er wijzigingen worden aangebracht in Google Analytics.

In dit artikel gaan we enkele van de volgende functies en voordelen van GA4 in meer detail bekijken:
• Verbeterde customer journey tracking
• Verbeterde analyse van gebruikersbetrokkenheid
• Krachtigere doelgroepen voor je advertentiecampagnes
• Intelligentere privacy- en trackingfuncties voor gebruikers
• Vereenvoudigde instellingen van doelen en gebeurtenissen
• Verbeterde visualisaties en rapportage
• Een overvloed aan parameters

1. Je ziet meer van de user journey
Google Analytics is echt veranderd – en niet alleen in hoe het zijn rapporten binnen de gebruikersinterface structureert. Het is tot in de kern veranderd. De focus ligt niet langer op metingen die gemakkelijk gefragmenteerd zijn per apparaat of platform zoals sessies. De nadruk ligt nu sterk op gebruikers en hun interacties – die nu alleen als gebeurtenissen worden vastgelegd.
Dit nieuwe gebruikersfocus- en gebeurtenisgestuurde gegevensmodel betekent dat u nu één set statistieken en dimensies kunt gebruiken om zowel web- als app-gegevens te bekijken, waardoor intelligentere aggregatie mogelijk is. Een gebruiker kan bijvoorbeeld jouw website bezoeken op zijn mobiele apparaat, opnieuw bezoeken op zijn desktopcomputer en vervolgens downloaden, kopen of registreren via uw app. Google Analytics 4 biedt de tools die nodig zijn om gebruikerstrajecten nauwkeuriger bij te houden en samen te voegen.

2. Analysetools zijn nu meer gericht op gebruikersbetrokkenheid
Naast de mogelijkheid om meer gegevens te verzamelen en te aggregeren, heeft Google het voor marketeers en analisten intuïtiever gemaakt om in gebruikersgerichte rapporten te graven, door rapportmenusecties af te stemmen op het klanttraject.
Weg zijn de vertrouwde menu’s Doelgroep, Acquisitie, Gedrag en Conversie. In plaats daarvan is er een ‘Lifecycle’-sectie die analyse verdeelt in acquisitie, betrokkenheid, monetisatie en retentie, terwijl er nu een aparte ‘Gebruiker’-sectie is die zich richt op demografische gegevens en technologie van gebruikers.
Een van de beste functies van Google Analytics 4 zijn de krachtige nieuwe gebruikersgerichte statistieken en dimensies die AI gebruiken om acties en waarde van klanten te voorspellen.
Ondertussen is het bouncepercentage door Google afgeschaft en vervangen door enkele krachtigere en nuttigere betrokkenheidsstatistieken. Deze nieuwe betrokkenheidsstatistieken in combinatie met de nieuwe vooraf geconfigureerde scroll-, video-, uitgaande klik- en bestandsdownloadgebeurtenissen moeten u in staat stellen een goed idee te krijgen of uw inhoud boeiend is of dat gebruikers betrokken zijn bij de inhoud.

3. Maak krachtigere doelgroepen voor je advertentiecampagnes
GA4 wordt geleverd met nieuwe, krachtigere metingen en krachtigere analysetools en integraties betekent krachtigere doelgroepen voor marketingcampagnes, wat een betere ROI op advertentie-uitgaven betekent.
Bijvoorbeeld… Stel dat je een bedrijf bent die een advertentiecampagne uitvoert op zowel mobiele als desktopapparaten en op web- en app-platforms. Een gebruiker komt op jouw site via een browser op een mobiel en vult een contactformulier in; ze komen dan terug via een desktopcomputer, met behulp van een andere browser en beginnen een aanvraagformulier; ze vullen eindelijk het aanvraagformulier in met behulp van uw native Android- of iOS-app …
Tot GA4 zou het moeilijk zijn om advertentie-uitgaven voor dit soort gebruikersreizen te optimaliseren – niet in de laatste plaats omdat je moeite zou hebben om deze verschillende apparaat- en platformreizen samen te voegen. Als u nu jouw web en apps correct configureert, kun je gebruikerstrajecten samenvoegen en voorkomen dat jouw advertentie-uitgaven worden verspild.
Bovendien zullen nieuwe voorspellende statistieken die door Google worden vrijgegeven, helpen om die doelgroepen nog sneller en intelligenter te optimaliseren. Google heeft gezegd: “We blijven nieuwe voorspellende statistieken toevoegen, zoals de potentiële inkomsten die je kan verdienen met een bepaalde groep klanten. Hiermee kun je doelgroepen creëren om klanten met een hogere waarde te bereiken en analyses uitvoeren om beter te begrijpen waarom sommige klanten waarschijnlijk meer uitgeven dan anderen, zodat je actie kan ondernemen om jouw resultaten te verbeteren. “

4. Intelligentere gebruikersprivacy- en trackingfuncties
Google Analytics 4 geeft jouw en jouw gebruikers meer intuïtieve en nauwkeurige controle over welke persoonlijke gegevens worden verzameld, waardoor je kunt voldoen aan de huidige en toekomstige privacyregelgeving. Met GA4 kun je nu bijvoorbeeld specifieke gebeurtenissen en gebruikerseigenschappen uitsluiten van advertentiepersonalisatie.
Google’s nieuwe benadering van analytics is fundamenteel ontworpen om flexibeler en aanpasbaar te zijn aan een toekomst waarin cookies veel minder vaak zullen voorkomen en waar privacy een steeds centralere zorg zal zijn voor gebruikers en regelgevende instanties. GA4 maakt gebruik van een flexibele benadering van meten en zal in de niet al te verre toekomst modellering omvatten om de hiaten op te vullen waar gegevens mogelijk onvolledig zijn.

5. Vereenvoudigde instellingen voor doelen en gebeurtenissen
Dit wordt door Google ‘Event Editing and Synthesis’ genoemd en stelt je in staat om het bijhouden van doelen echt aan te scherpen en gedetailleerde gedragsgegevens te krijgen met weinig tot geen vereisten voor het bewerken van code en het bewerken en optimaliseren van het instellen van doelen. Wat vroeger complex was, is nu eenvoudig, wat vooral handig zal zijn wanneer transactionele functies, zoals aanvraagformulieren en kassa’s, worden gehost op een subdomein of site van derden.
Vanaf het begin creëert GA4 vooraf een aantal acties en gebeurtenissen. Sommige standaardopties die voorheen handmatig moesten worden ingesteld, omvatten klikken, scrollgedrag, transacties, bestandsdownloads en het eerste bezoek van een gebruiker. Sommige formulierinzendings- en e-commercedoelen worden mogelijk niet automatisch bijgehouden, maar de instelling hiervoor is nu veel eenvoudiger gemaakt en vereist opnieuw veel minder tijd om te implementeren dan eerdere iteraties van GA.

6. Verbeterde visualisaties en rapportage
Hoewel veel van de gebruikersinterface redelijk vergelijkbaar is gebleven binnen het platform, zijn er een aantal nieuwe visualisaties en rapportagefuncties. Bestaande visualisaties en vaste favorieten zoals ‘Real Time’ zijn verbeterd en aantrekkelijker gemaakt, maar het zijn de extra rapportagevisualisaties die een gamechanger zijn.
De ‘Analysis Hub’, met een sjabloongalerie met diagrammen die kunnen worden gemaakt, zoals verkenning, trechteranalyse, segmentoverlappingen en padanalyse, is een enorme verbetering en helpt om wat complexere crossdimensionale metrische rapportage te vereenvoudigen.
Een van de meest waardevolle onderdelen van de ‘Analysis Hub’ is de rapportage door ‘Use Case’ en ‘Industries’ die sjabloonrapporten genereert op basis van typische statistieken die gebruikers in deze gebieden zouden willen zien.

7. Een overvloed aan parameters
Met analytics is het hebben van de juiste data voor bepaalde metrics absoluut essentieel om er waarde uit te kunnen halen. Hoewel meer gegevens niet altijd betere gegevens betekenen, is het hebben van de juiste parameters een voordeel.
In een e-commerce-instelling kunnen bijvoorbeeld parameters worden gebruikt om de waarde van een aankoop, waar de aankoop is gedaan, de verwijzende URL en de cross-device journey aan toe te voegen. De meeste afmetingen die beschikbaar waren in de oude versie zijn er nog steeds, maar ze zijn gemakkelijker toegankelijk en bruikbaar gemaakt met GA4.
Google legt uit: “In Google Analytics 4-property’s kun je parameters verzenden met elke gebeurtenis. Parameters zijn aanvullende stukjes informatie die de actie die de gebruiker heeft uitgevoerd verder kunnen specificeren of verdere context aan de gebeurtenis kunnen toevoegen. Parameters kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om de waarde van de aankoop te beschrijven of om context te bieden over waar, hoe en waarom de gebeurtenis is geregistreerd. Sommige parameters, zoals page_title, worden automatisch verzonden. Naast de automatisch geregistreerde parameters kun je bij elke gebeurtenis maximaal 25 parameters registreren. De rapporten in een Google Analytics 4-property bieden informatie over de gebeurtenissen en parameters die vanuit uw app en/of website zijn verzonden.

Deze nieuwe en verbeterde GA4 is in wezen een re-architectuur van het platform dat we kennen en waar we van houden, en de functies en voordelen zijn talrijk. Hoewel het nog in de kinderschoenen staat en voortdurend wordt ontwikkeld, is onze belangrijkste aanbeveling om nu te leren hoe GA4 effectief te gebruiken om de concurrentie voor te blijven en in de toekomst tijd te besparen.
Als je meer wilt weten over Google Analytics 4 of een gratis consult van 30 minuten wilt met een expert neem dan contact op.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

ajax-loader